Zanim mięsień wykona pracę (dojdzie do skurczu włókna mięśniowego), układ nerwowy musi przesłać odpowiednią informację, która przemieszcza się siecią komunikacyjną z mózgu poprzez rdzeń kręgowy aż do konkretnego włókna mięśniowego.

Czyli…

Zanim Twoja pięść się zaciśnie, a noga podniesie musisz o tym pomyśleć. Są to ułamki sekund, czasem bardzo kluczowe..

Mówi się, że początki treningu są trudne. Nie dość, że trzeba włożyć ogrom pracy fizycznej, bo każda dyscyplina, każdy sport ma swoją odmienną specyfikę i ćwiczy się inaczej (jak w karate zamykasz pięści, a w judo chwytasz), to jeszcze trzeba myśleć nad tym co się robi.  Ugiąć kolano, odpowiednio układać ręce, skoordynować ciało.

Późniejsze etapy są równie trudne – dochodzą nowe elementy, nowe umiejętności. Często nawet nie zauważa się progresu jaki robi ciało i umysł. Czasami przychodzi się na trening, odbębni się go i wróci do szarej rzeczywistości. Najgorsze, to popaść w rutynę, robić ćwiczenia mimowolnie, bez zastanowienia. Albo w drugą stronę; samozachwyt i stwierdzenie, że „potrafię przecież już wszystko”, „czemu ten trener znowu się czepia, skoro ja wiem, że robię dobrze”. Na każdym etapie treningu ważne jest zintegrowanie ciała i umysłu.

Sama czasem łapię się na tym, że na treningu moje myśli odbiegają gdzieś zupełnie na nie treningowe tory. Czasem zmęczenie bierze górę i zamiast skupić się na kime, czy dobrych pozycjach, wykonuję to mechanicznie. Po latach treningu ciało wie co ma robić i słysząc polecenie bez zastanowienia jest w stanie to wykonać. A gdzie skupienie, duch walki?

Ludzkie ciało ma swoje ograniczenia, każdy z nas ma swoje słabości, ale jeśli będzie się je pielęgnować, to nigdy nie osiągnie się pozytywnych rezultatów. Jeśli wmówisz sobie, że nie możesz, to nie ma takiej mocy, która by sprawiła, że dasz radę. Sam stworzysz sobie taką barierę, której nie przeskoczysz.

Co w momencie, gdy nie ma fizycznych warunków do treningu?
Wizualizuj sobie, że ćwiczysz daną formę, technikę, czy zachowanie. Jadąc tramwajem zamiast gapić się przez okno, czy skrolować bezmyślnie fejsa, wyobrażaj sobie, że ćwiczysz np. kata. Zamknij oczy, wyobraź sobie swoją salę treningową, spróbuj poczuć napięcia mięśni, które towarzyszą wykonywanym ruchom. Oczywiście nie zastąpi to prawdziwego treningu, ale z pewnością pomoże Ci szybciej zapamiętać i opanować technikę.

Wiele badań potwierdza związek i ogromną więź pomiędzy umysłem i ciałem. Są one integralną całością. To co czujesz i myślisz bardzo mocno wpływa na Twoją kondycję psycho-fizyczną. W jaki sposób emocje mają wpływ na to co robimy? Ile razy w złości zdarzyło Ci się uderzyć np. w ścianę, stół, kopnąć w coś? Albo gdy jesteś zdenerwowany drżą Ci dłonie, pocisz się, boli głowa, serce wali, a oddech staje się płytki.  To jest właśnie zależność, która łączy ciało i umysł.

Jeśli na treningu, zamiast myśleć o kopnięciu, myślisz, że wpierw musisz podciągnąć spodnie, poprawić włosy, podrapać się po nosie i dopiero możesz wykonać technikę zmarnowałeś połowę czasu i energii.

I pamiętaj – żeby panować nad przeciwnikiem, najpierw musisz panować nad sobą. Zdyscyplinuj umysł, by zapanować nad ciałem.

#ciało #umysł #wizualizacja